قلب الحياة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قلب الحياة

أعوام من الوجود بعالم الشبكة العنكبوتية

الرئيسيةالمستشار الاجتماعي المجانى البوابةدخولالمستشار القانوني المجانيالتسجيلأحدث الصورالعاب اون لاين مجانا

هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
??????
زائر
Anonymous

هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 19, 2012 3:46 pm

السلام عليكم..تزوجت قبل عامين من ضابط شرطه غريب الاطوار فمن الناحيه العاطفيه هو خجول حتى انه يستحي ان ينزع ملابسه امامي ينزعها فقط في العلاقه الحميميه ومجرد الانتهاء يلبسها ودائما اعاتبه ولاينفع..اما من الناحيه الاجتماعيه عندما نستيقظ صباحا واقول له صباح الخير يهينني ويقول لي لاتقولي صباح الخير انكي تحاولين تقليد المسلسلات التركيه ,,,يختلق المشاكل بدون سبب فقط ليهنني ويضربني ويشتم علي وانا اؤكد ان ذلك بدون سبب او خطأ مني في البدايه لم اكن اشكو لاهلي لكن بعدها لم اتحمل هذا الظلم فشكوت لهم الحال وعندما يعاتبوه يقسم بالقران كذبا معطي اعذار كاذبه وليس لها اساس من الصحه وعندما اصالحه وارجع له اقول له لماذا تكذب يقول لكي ادافع عن نفسي!!!وظل بهذا طبعه رغم تدخل اهلي واهله في محاوله حل الخلافات واخذ التعهدات منه الا  انه مستمر على الضرب والشتموحتى التجاوز على اهلي بالكلام الجارح لا اطول عليكن قبل شهرين حدثت مشكله وضربني فيها واخبرت اهلي وكانت هذه المشكله الاخيره التي تعهد هو قبلها لاهلي انه بمجرد ان يمد يده علي سوف ننفصل وبالفعل تركت البيت وذهبت لاهلي ولم يعتذر لي وطلبت منه ان يطلقني لكنه لم يرضى حتى انني قلت له سأتنازل عن جميع حقوقي فقط طلقني لكنه لم يرضى موضحا انه قد تغير ولكنني لااصدقه لانه في كل مشكله تحدث يقول انني تغيرت وبمجرد رجوعي له يقول ارجعتكي لكي انتقم منكي...بعدها اي بعد شهر رفعت دعوة طلاق فانتفض محاولا الاعتذار بشتى الطرق وذلك لانه سيدفع مالا كثيرا من نفقة واغراض والخ...موضحا انه سيتعهد امام القاضي بعدم التعرض لي بالضرب والشتم ولكني لم اوافق لانني اعرف انه سينتقم مني اي ان لااشعر بالثقة والامان معه بتاتا!!!!!!يرسل لي مسجات انه يحبني ويريدني مرات وانه سيؤذيني مرات اخرى وانا محتاره هل يريدني فعلا ام فقط ليؤذيني اقواله هذه تحيرني حتى انه لايعرف كيف يتصرف ويحسم الموضوع كل يوم له فكره لايعرف ان يأخذ قرار انصحوني هل اتركه واستمر في دعوتي ام اعود له ام استمر بدعوتي وانتظر خلالها تغيرا منه واثباتا انه فعلا لايريد خسارتي ؟؟؟علما انني تزوجته زواج تقليدي واتفقنا ان لاننجب اطفال اللى ان اتخرج لذا ليس لدي اطفال منه وانا الان سنه اخيره في كليه الهندسة ويوم 28تشرين الاول عندي جلسة بحث اجتماعي انصحوني جزاكم الله خيرا واعتذر لان موضوعي طويل....اختكم في الاسلام..... 
لهلوبة
المدير العام
لهلوبة

احترام قوانين المنتدى احترام قوانين المنتدى : 100 %

رسالة sms : [table style="WIDTH: 150px; HEIGHT: 120px" border=1][tr][td]
النص المرافق[/td][/tr][/table]

الابراج : العذراء

الأبراج الصينية : الفأر

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 19, 2012 4:05 pm

الاخت صاحبه المشكله اهلا وسهلا بيكى

تم مراسلة الاستاذة سارة المسئولة عن القسم الاجتماعي و الخبيرة الاجتماعية للتواصل معك باذن الله

رجاء متابعة موضوع وبمشيئه الله خير وكلنا معاكى لحد نهاية مشكلتك وحلها

وكل سنة وانتى طيبة

sara
مشرف
مشرف
sara

الأوســــــمـــــــــــــــــة : العضو المميز

مصرية

نوع المتصفح : الفايرفوكس

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 19, 2012 11:07 pm

اختي الغاليه سلام الله عليكي .. شرحتي مشكلتك بشكل جيد وبشفافيه تامه وأشكرك علي ذلك .. ثانيا تذكري عندما ذهبت هند إلي الرسول ص لتشكو شح زوجها فسئلها عده مرات عن ميزاته لذا التمست له ميزه ورجعت له .. ولايوجد إنسان كله عيوب .. وما دام جواز تقليدي إذن زوجك من الأناس العقلانيه .. إحتوي عقله وإختلقي الجديد الذي يحببه فيكي أكثر حتي يصبح طفلا بين يديكي ولايكرر إهانتك.. الطلاق فيه إهانه لكي قبل أن تكون له .. لانها مده قصيره جدا للزواج يدل علي سؤ اختيارك من البدايه .. إمنحيه فرصه أخري ولو الأخيره لعله يعدل ولا تعاتبيه علي الصغائر .. وما دمتي تفكرين في التراجع عن الطلاق ..إذن تبحثين عن حل .. إذن عقلك وقلبك يراجعك عن خطوه الطلاق .. إلتمسي له الأعذار ..لعل أسلوبه ومهنته .. وبيئته تجبره علي معامله معينه معك نظرا لتعوده . ولكن تستطيعين تغيرها بالحسني .. إمنحيه فرصه أخيره وحاولي أن تبتعدي عن ما يغضبه ويكرهه .. إن أبغض الحلال عند الله الطلاق .......... أشكر زيارتك
ميمو

ميمو

الأوســــــمـــــــــــــــــة : وسام الابداع

فلســــــــــــــــطين عربيه حــــــــــــــــــره[/td][/tr][/table]

فلسطينية

الابراج : الجوزاء

الأبراج الصينية : الثور

العمل/الترفيه : رئيس قسم اشعة

المزاج : دايما الحمد لله

تعاليق : يسخر من الجروح كل من لا يعرف الألم

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 20, 2012 12:10 am

انا بأحى الاخت ساره على ردها الواعى والتى استشهدت فيه من سيره النبى الكريم صلى الله عليه وسلم

وفعلا مثل ما فى زوجك نقاط سلبيه لا تحبينها فيه فأيضا فيه الكثير والكثير من النقاط الايجابيه

فعلا ارجوكى ان تعودى لعقلك وحكمتك ثم عودى لبيتك

تقبلوا مرورى
لمياء

لمياء

مصرية

الابراج : الدلو

الأبراج الصينية : الحصان

العمل/الترفيه : طالبة *_*

المزاج : عال العال ^_^

تعاليق : يـــــابخـــــتها اللـــى هـــاكـــــون ""انـــــــا"" مــــرات ابـنـــــها ^____*

نوع المتصفح : جوجل كروم

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 20, 2012 8:42 am

اسمحووولي اتدخل انا كمان بعد اذنكم واقول راي

اولا بحي اختي المحتارة وبرحب بيها ف قلب الحياة ثانيا احب اقول ليكي اختي زي ما اخواتي سبقوو

وقالو زوجك زي ما فيه عيوووب اكيد فيه مميزات حتي لو عيوبو غالبة عن مميزاتو بس اكيد فيه شيئ

كويس واظن انو محدش فينا كامل غير ربنا سبحانه وتعالى حولي تقربي منو تتكلمي معاه تعملو جالسة

مصارحة ومصالحة قوليلوو اللي بيزعجك منو على شكل نقاط واسمعي اللي بيزعجوو هو منك واحتويه

وحسسيه انك الزوجة والاخت والام وكل شيئ وان شاءلله ربنا هيبعد عنك فكرة الطلاق وابنك

باذن الله ربنا يوفقك ويوريكي الطريق الصحيح تقبلي مروري حبيبتي وفقكي الله ....
https://qalapalhaya.ahlamountada.com/
??????
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 20, 2012 10:28 am

اشكركن كثيرا على الرد علي ومساعدتي وانا اريد ان ارد عليكم واوضح نقاط اضافيه اخرى عن حياتي معه ....انا ايضا مثلكن افكر بالنقاط الايجابيه له ولكن لا اجد وافكر ان الزواج يجب ان يبنى على الانسجام والا لايعتبر زواج وليس له اي داع.. فمثلا في عيد زواجنا الاول عملت له مفاجأه وحضرت لسهره بتزيين الغرفه وانا في فستان زفافي والاضواء الخافته وكل شي على مايرام عندما دخل ووجد المفاجأه يقول انكي طفله ويقول انا اكره المفاجات واستهزأ وسخر مني وتركني ونام...لحظتها كرهت حالي وانهاريت بداخلي ولكني لم ابين له انزعاجي واحتفلت وحدي وقطعت الكعكه واطفئت الشموع ونمت وزعلت منه وبعد فتره صالحني بدون ان يعتذر يعني انا اول مره اشوف رجل يكره ان تهيئ زوجته الاجواء المناسبه... هذه من الناحيه العاطفيه ومن الناحيه الماديه عندما اطلب منه ان ي احتاج نقود لاشتري بعض الملابس يقول لااملك المال وانا اسكت وفي نفس اليوم يشتري طيور الكناري التي تتميز باسعارها الباهظه.. ماهو ردكن... ومع ذلك لااعاتبه لاتجنب الضرب والبصق لم العيش مع انسان متعب محتمل انه يعاني من اضطرابات نفسيه مادام ليس لدي اطفال منه لم اتحمله؟؟؟؟!!!!! احب اعرف الردود ناقشوني ارجوكم اقنعوني اعطوني رأيكم؟؟تحياتي للجميع.....اختكم في الاسلام......
ميمو

ميمو

فلسطينية

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 20, 2012 8:03 pm

اختى المحتاره

كل هذه سلبيات من زوجك

ممكن اطلب منك

تحكيلنا بأمانه نقاط ايجابيه منه

وبعدها انا حعطيكى الرد المقنع

تقبللى تحياتى
??????
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 1:32 pm

ممكن اقول انه هو مخليني اروح لاهلي مايعترض على غير بقية اررجال الاغلبيه اللي في بلدنا اللي يعارضوا ذهاب زوجاتهم الى بيت اهلهن كثيرا بس اريد اضيف ملاحظه لما يوديني لاهلي وابقى عندهم يوم او يومين لما اريد ارجع واتصل به يكون رافض لعودتي يقول لي ابقي وكانه مايشتاق لي وانا غايبه عنه يومين وحتى لو ياتي لياخذني غير متلهف لرؤيتي؟؟؟ حتى لما اساله يقوللي مااشتاقيتلك يقولها وليس قصده المزاح فانا استغرب حتى والدتي لاحظت ذلك وتلومني انني غير مهتمه به ولابنفسي لذلك هو مل مني هذا رأي والدتي ولكن ابدا والله معتنيه بنفسي دايما... ممكن نقطه اخرى انه مخليني اكمل دراستي ولم يجبرني على ترك دراستي يعني الحمد لله التزم بتعهده لاهلي عندما تقدم لخطبتي بان يجعلني اكمل دراستي بس هذا التعهد التزم به..@@@تقريبا هذه النقاط الايجابيه فيه اما مثلا من الناحيه العاطفيه والعلاقه الحميميه مرات قليله جدا يدلعني فيها اما المرات الاكثريباشر حالا بدون مراعاة لمشاعري فقط يرضي شهوته اتمنى انه وصلتكي الفكره اخت ميمو واشكركي لاهتمامكي بمشكلتي الله يوفقك ويحفظك....... وبالمناسبه انا من العراق وسعدت كثيرا بوجود مثل هكذا منتدى اتكلم فيه وارتاح جزاكم الله الف خير...تحياتي
لهلوبة
المدير العام
لهلوبة

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 4:07 pm

محتارة كتب:
ممكن اقول انه هو مخليني اروح لاهلي مايعترض على غير بقية اررجال الاغلبيه اللي في بلدنا اللي يعارضوا ذهاب زوجاتهم الى بيت اهلهن كثيرا بس اريد اضيف ملاحظه لما يوديني لاهلي وابقى عندهم يوم او يومين لما اريد ارجع واتصل به يكون رافض لعودتي يقول لي ابقي وكانه مايشتاق لي وانا غايبه عنه يومين وحتى لو ياتي لياخذني غير متلهف لرؤيتي؟؟؟ حتى لما اساله يقوللي مااشتاقيتلك يقولها وليس قصده المزاح فانا استغرب حتى والدتي لاحظت ذلك وتلومني انني غير مهتمه به ولابنفسي لذلك هو مل مني هذا رأي والدتي ولكن ابدا والله معتنيه بنفسي دايما... ممكن نقطه اخرى انه مخليني اكمل دراستي ولم يجبرني على ترك دراستي يعني الحمد لله التزم بتعهده لاهلي عندما تقدم لخطبتي بان يجعلني اكمل دراستي بس هذا التعهد التزم به..@@@تقريبا هذه النقاط الايجابيه فيه اما مثلا من الناحيه العاطفيه والعلاقه الحميميه مرات قليله جدا يدلعني فيها اما المرات الاكثريباشر حالا بدون مراعاة لمشاعري فقط يرضي شهوته اتمنى انه وصلتكي الفكره اخت ميمو واشكركي لاهتمامكي بمشكلتي الله يوفقك ويحفظك....... وبالمناسبه انا من العراق وسعدت كثيرا بوجود مثل هكذا منتدى اتكلم فيه وارتاح جزاكم الله الف خير...تحياتي

بعد اذن الاستاذة سارة الخبيرة الاجتماعية ارد وليكي حق التعديل او الحذف .

حبيبتى صاحبة المشكلة اولا اهلا بيكى وبشعب العراق وشرفتينا بوجودك
واطمنى هنفضل جنبك لحد ما تمر الازمة وتكونى بافضل حال ان شاء الله
اعتبرينا اهلك وعزوتك واصدقائك وهنفضل معاكى باذن الله

بحصوص مشكلتك حبيبتى

انا شايفاها كمتزوجة انها بالمقام الاول عدم رومانسية الزوج سواء بالحياة الطبيعية او بالحياة الخاصة الحياة الزوجية او الجنسية بينك وبينه

وحاسه انك بنوته عسولة طيبه حنينه عاطفيه محتاجه بس كلمة حلوة او نظرة حب او احساس باهتمام زوجها بيها محتاجه زوجها يحسسها انها انثى ليها وجود او معاملة طيبة و محتاجه حب بينها وبين زوجها

انا معاكى وفهماكى وحاسه بيكى جدا

لكن تعالى كدة ندردش مع بعض

تتضمنى لو انفصلتى عن زوجك تلاقى مواصفاتك مع زوج اخر ميكنش اسوء من زوجك الحالى ؟؟

تتضمنى السعادة بعد الانفصال ؟؟

طيب تتضمنى انك متندميش بعد الانفصال وانتى عارفه المجتمع العربى ونظرته للمطلقه بتكون شكلها ايه للاسف

حبيبتى انا حاسه انك مترددة وقلقانه وخايفه وحاسه انك تايهه ومش عارفه تروحى لفين

انا عايزاكى اولا تفكرى بعقل وبحكمة وتجاوبى على الاسئلة بتاعتى

ونيجي لجزء مهم

مش شرط الحب يكون بالكلام ولو انه مطلوب لكن ممكن تترجمى الافعال لكلمات حب

لما يبسبك تكملى تعليمك دة حب

لما يسيبك براحتك عند اهلك ترجعى زى منتى عايزة دة حب

خوفه او غيرته عليكى حب

اصراره انه يكمل معاكى مع رفضك له حب

قصدى من كل دة انك تحاولى تفهمى ان الحب مش مجرد كلام وان احيانا الافعال بتكون اقوى

نيجى لجزئية الحميمية بينك وبينه بالعلاقة الزوجية
حقك طبعا انك تتعاملى كأنثي وانه يتودد ليكى ويداعبك ويحترم مشاعرك المرهفة قبل اي شئ

فحل مشكلة الحميمية او مشاكلك معاه بجلسه مصارحه كاملة بينك وبينه تكلميه بكل شئ بيزعجك ومفيش احراج او كسوف تكلمية زي مبتكلمى نفسك قوليله كل شئ مضابقك منه واسمعى منه كل شئ مضايقه منك

اسئليه اعملك ايه عشان تعاملنى زي ما انا عايزاك تعاملنى

واجهيه حبيبتى بكل شئ حتى لو كان حل المشكلة انه يروح عند خبير بالمشاكل الزوجية

المهم سعادتكم

وبعد المواجهه ممكن نحدد ايه الخطوة القادمة

للعلم رسائل الحب و التهديد الخاصه بيه تدل انه طيب القلب مهزوز الشخصيه محتاج اتزان نفسي ممكن يكون دة نتيجة عمله كشرطي وانه بداخله لم يستطيع التأقلم مع مصاعب عمله فهتجنب الجزئية ديه مؤقتا لحين جلسه المصارحة بينكم

وعايزاكى تعرفى حاجة

هنا قلب الحياة بيتك ومكانك واهلك وناسك تعالى اي وقت تحسي انك محتاجلنا وهنكون معاكى وكلنا اهلك وناسك وبنرحب بيكى كزائرة وكعضو معانا ان شاء الله

??????
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 5:17 pm

مساالخير اختي لهلوبه انا اشكركي جدا جدا جدا وباشكرك جدا لانك حسيتي بيا من كلامي فقط ده انتي وقعتي على الجرح انا عانيت كثيرا وكثيرا من اهمال زوجي  لدرجه نفسيتي تعبت اضافه لقسوته معايا .....انا اريد اقول حاجه انا طلبت منه الانفصال ولو لمدة سنه يثبتلي خلالها تغيرهوانا ارجعله لانني مستحيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل ومستحييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل ارتبط بشخص ثاني وليس لي قابليه التجربه مرة اخرى حتى اني قلت لامي اما ارجعله او ابقى لحد الموت بدون زواج حتى قلتلها ماتجبريني ارتبط بشخص اخر بس المشكله انه مايستوعب كلامي ولاحتى يفكر فيه بتاتا اقول له واناقشه واجلس معاه اقول له اعطي فرصه لي ولك بهذا الانفصال لكي يشعر كلا منا بالاخر فلا يفهم اصلا ودي المشكله الاكبر,,,,,, والمشكله الثانيه انه والدي قافل وامي كذلك وعايزين يطلقوني منه ورافضين فكرة اعطاءه فرصه اخيره... فانا راح انهار مااعرف اشتري اهلي واكمل حياتي معاهم او اشتري زوجي اللي لحد الان مااحس بالثقه والامان تجاهه واتلرك اهلي؟؟؟؟؟ هو هذا الصراع اللي اني عايشته دلوقت كل مااحس اني مخنوقه الزم السجاده واقره قران وادعي وابكي لحد ماارتاح اقول بس هو اللي يقدر يحل مشكلتي لانه قفلت.........احب اضيف معلومه عن نفسي انا تزوجت كان عمري 19 وماكان اصلا اختياري ولاقراري لاني مااعرف ولاعندي خبره بالحياة تؤهلني بحيث اقرر وحدي والسبب الرئيسي يعود لمجتمعنا المغلق فلذا تركت القرار لاهلي لانهم يعرفون مصلحتي لذا هم الان يشعرون بتأنيب الضمير ويريدون يطلقوني لتصحيح خطأهم وبس...!!!!!!!! وانا متوكله على ربنا واكرر شكري وتعونكن معي..ز واطلب منكم الدعاء لي في صلاتكن... اذكروني في دعائكم اسمي قطر الندى بنت خلود
لهلوبة
المدير العام
لهلوبة

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 5:49 pm

محتارة كتب:
مساالخير اختي لهلوبه انا اشكركي جدا جدا جدا وباشكرك جدا لانك حسيتي بيا من كلامي فقط ده انتي وقعتي على الجرح انا عانيت كثيرا وكثيرا من اهمال زوجي  لدرجه نفسيتي تعبت اضافه لقسوته معايا .....انا اريد اقول حاجه انا طلبت منه الانفصال ولو لمدة سنه يثبتلي خلالها تغيرهوانا ارجعله لانني مستحيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل ومستحييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل ارتبط بشخص ثاني وليس لي قابليه التجربه مرة اخرى حتى اني قلت لامي اما ارجعله او ابقى لحد الموت بدون زواج حتى قلتلها ماتجبريني ارتبط بشخص اخر بس المشكله انه مايستوعب كلامي ولاحتى يفكر فيه بتاتا اقول له واناقشه واجلس معاه اقول له اعطي فرصه لي ولك بهذا الانفصال لكي يشعر كلا منا بالاخر فلا يفهم اصلا ودي المشكله الاكبر,,,,,, والمشكله الثانيه انه والدي قافل وامي كذلك وعايزين يطلقوني منه ورافضين فكرة اعطاءه فرصه اخيره... فانا راح انهار مااعرف اشتري اهلي واكمل حياتي معاهم او اشتري زوجي اللي لحد الان مااحس بالثقه والامان تجاهه واتلرك اهلي؟؟؟؟؟ هو هذا الصراع اللي اني عايشته دلوقت كل مااحس اني مخنوقه الزم السجاده واقره قران وادعي وابكي لحد ماارتاح اقول بس هو اللي يقدر يحل مشكلتي لانه قفلت.........احب اضيف معلومه عن نفسي انا تزوجت كان عمري 19 وماكان اصلا اختياري ولاقراري لاني مااعرف ولاعندي خبره بالحياة تؤهلني بحيث اقرر وحدي والسبب الرئيسي يعود لمجتمعنا المغلق فلذا تركت القرار لاهلي لانهم يعرفون مصلحتي لذا هم الان يشعرون بتأنيب الضمير ويريدون يطلقوني لتصحيح خطأهم وبس...!!!!!!!! وانا متوكله على ربنا واكرر شكري وتعونكن معي..ز واطلب منكم الدعاء لي في صلاتكن... اذكروني في دعائكم اسمي قطر الندى بنت خلود

حبيبتى قطر الندي

الله يعينك ويوفقك ويحل كل مشاكلك

عايزاكى تهدى ونفكر سوا مع بعض

كما فهمت ان اهلك رافضين اعطائه فرصه ومصممين على الانفصال و زوجك لا تشعرى معه بالامان وبنفس الوقت لا تستطيعى الارتباط بغيره

انصحك حبيبتى انك تصارحى زوجك اولا بكل شئ زي مطلبت منك بجلسه مصارحة كبيرة بينكما تكلمو بوضوح وبدون خجل وبعد المصارحة بينكما ومن كلامه حددى موقفك

لو كان موقفك اعطائه فرصه اخري لازم تعملي جلسه مع والدك ووالدتك وتقولي لهم

انتم اخترتم زوجي بدون اختيار لي ارجوكم اتركوني اختار لمرة واحدة واتحمل نتيجة اختياري المبني علي اختياركم

وكلمي مامتك بينك وبينها وضميها لصفك واكيد هتحس بيكي حبيبتي

انا نفسي يا قطر الندي امد ايدي واوصلك العراق اطبطب عليكى واحل مشكلتك بس للاسف مفيش قدامى الا النصائح

ودعواتنا كلها هتكون عشانك ومش عايزاكى تزعلى ولا تغضبي ابتسمى كدة وادخلى العيد المبارك بفرحة وسعادة وباذن الله مشاكلك هتتحل

وواصلى معانا رسائلك وطمنينا عليكى

وانا هحاول اتواصل مع الاستاذة سارة الاخصائية الاجتماعية تكون معاكى باذن الله
لانى برد عليكى لغيابها

وزى ما قلتلك حبيبتى احنا اهلك وعايزاكى معانا كعضو والادارة هنا بتستعد لاطلاق منتدى بناتى نسائى وعايزاكى معانا ان شاء الله

وطمنينا كل لحظة عنك ومستنية ردك حبيبتى

وربنا يفرج كربك اللهم امين
??????
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 7:01 pm

تسلميلي يااخت لهلوبة وانا مش حسيبكم ابدا ههههههههههههههههه..... وان شاء الله اكون عضوه معاكم ونظل متواصلين عل الحلوة والمرة ... وشكر خاص لكي وربنا يجازيكي ويحميكي من كل مكروه...تحياتي.... وساحاول جاهدة  تطبيق نصيحتكي... مع السلامه وكل عام وانتم بألف خير وعيدكم مبارك
لهلوبة
المدير العام
لهلوبة

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 7:15 pm

محتاره كتب:
تسلميلي يااخت لهلوبة وانا مش حسيبكم ابدا ههههههههههههههههه..... وان شاء الله اكون عضوه معاكم ونظل متواصلين عل الحلوة والمرة ... وشكر خاص لكي وربنا يجازيكي ويحميكي من كل مكروه...تحياتي.... وساحاول جاهدة  تطبيق نصيحتكي... مع السلامه وكل عام وانتم بألف خير وعيدكم مبارك

واحنا يشرفنا وجودك ويشرفنا تواصلك معانا وانتى بقيتى خلاص مننا ومش هنسيبك ابدا حبيبتى

ومستنية تسجلى عضوية هنا او لو متعرفيش بلغينى هنا واعملك عضوية

وكل عام وانتى بخير حبيبتى وعيدك مبارك وسعيد عليكم

وطمنينا عليكى باستمرار ديه امانه

وربنا يوفقك
لمياء

لمياء

مصرية

الابراج : الدلو

الأبراج الصينية : الحصان

العمل/الترفيه : طالبة *_*

المزاج : عال العال ^_^

تعاليق : يـــــابخـــــتها اللـــى هـــاكـــــون ""انـــــــا"" مــــرات ابـنـــــها ^____*

نوع المتصفح : جوجل كروم

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 7:26 pm

حبيبتي صلي استخااارة وشوووفي انتي مرتاحة لايه وربنا يوفقك حبيبتي وكلنا بندعيلك من قلبنا ربنا يلم

شملك انتي وجوزك حبيبتي من جديد ويسعدكم يارب تحياتي
https://qalapalhaya.ahlamountada.com/
ميمو

ميمو

فلسطينية

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2012 9:04 pm

اختى الطيبه المحتاره

يبدو انى لاحظت من كلامك انك اخترتى الطريق وهى نهايه الطريق مع هذا الزوج

وعلى ما يبدو ايضا انك هيئتى نفسك لهذا الامر وان كان هذا صحيح فلا تفيد النصيحه

باثنائك عن هذا الامر

فهل هو ايضا مستعد للانفصال ؟؟؟؟

ان عرضتى عليه الانفصال ولم يعارض هذا الامر

فستكون النهايه قد بدأت

ارجو ان يكون متمسكا بك عند طلبك

اسأل الله رب العرش العظيم ان يصلح لك زوجك

مــــيـــمـــــــــو
??????
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 31, 2012 9:27 am

مساالخير بنات وسلامي للاخوات لهلوبة وميمو ..... انا عملت بنصيحتك اخت  لهلوبة  وجلست معه بمواجهة ومصارحة وقررت في اخر المناقشه معه ان ننفصل بطلاق لمدة سنه وهذه السنه تعتبر فترة نقاهة لي وله ولكي نبني اساس صحيح لحياتنا معا من جديد  فبعد مماطله منه وافق ولكن بشرط ان اتنازل عن جميع حقوقي الشرعيه  من ضمنها المعجل والمؤخر وبما انني زوجته واعرف نفسيته وطبيعته الماديه جدا عرفت انه لايريد ان يخسر درهما يريد ان ارجع بدون ان يخسر ويريد ان يطلق بدون ان يخسر ايضا يعني انه لم يتغير ونظرته لي لم تتغير حيث انني لما كنت معه كنت رخيصه وحتى الان رخيصه  حتى عندما يريد ان يطلقني يطلقني برخص....@@@!!!!!فلذا انا مسترة بدعوتي  الى ان يحلها الله بأذنه...ولاتنسوني بدعائكم.... مع السلامه
لهلوبة
المدير العام
لهلوبة

مُساهمةموضوع: رد: هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟   هل انفصل عن زوجي ام اعود اليه؟؟؟؟؟ Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 31, 2012 10:56 am

محتارة كتب:
مساالخير بنات وسلامي للاخوات لهلوبة وميمو ..... انا عملت بنصيحتك اخت  لهلوبة  وجلست معه بمواجهة ومصارحة وقررت في اخر المناقشه معه ان ننفصل بطلاق لمدة سنه وهذه السنه تعتبر فترة نقاهة لي وله ولكي نبني اساس صحيح لحياتنا معا من جديد  فبعد مماطله منه وافق ولكن بشرط ان اتنازل عن جميع حقوقي الشرعيه  من ضمنها المعجل والمؤخر وبما انني زوجته واعرف نفسيته وطبيعته الماديه جدا عرفت انه لايريد ان يخسر درهما يريد ان ارجع بدون ان يخسر ويريد ان يطلق بدون ان يخسر ايضا يعني انه لم يتغير ونظرته لي لم تتغير حيث انني لما كنت معه كنت رخيصه وحتى الان رخيصه  حتى عندما يريد ان يطلقني يطلقني برخص....@@@!!!!!فلذا انا مسترة بدعوتي  الى ان يحلها الله بأذنه...ولاتنسوني بدعائكم.... مع السلامه

حبيبتي مساء الورد و الزهور عليكى

حقيقى مش عارفة اقلك ايه لكن طالما المواضيع وصلت لنقطة ديه يبقا نريح ونستريح
ومحدش عارف الخير فين

وعلى فكرة انتى مش رخيصة زى منتى فاهمة
احنا لما نجيب جوهرة نادرة ونديها لحد وميقدرهاش بشكل المطلوب
دة مش معناه ان الجوهرة رخيصة لا
دة معناه انه هو الي مبيفهمش

وانا حبيبتي مش عايزاكي لا تزعلى ولا تنكدي على نفسك عايزاكى تكملى طريقك وحياتك

وعايزاكى معانا هنا تغيرى جوى وتفرفشى كدة وتبقى قمر 14

وعايزة اكلمك حبيبتي

دة رابط اتصل بنا رابط محدش هيشوفه الا انا وبس

ابعتيلى عليه اتفقنا