قلب الحياة

أعوام من الوجود بعالم الشبكة العنكبوتية
 
الرئيسيةالمستشار الاجتماعي المجانى البوابةدخولالمستشار القانوني المجانيالتسجيلس .و .جبحـثالعاب اون لاين مجانا

شاطر | 
 

  "أضعف خلقه " .. بقلم الكاتبة /عواطف حافظ

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ادارة المنتدى الثقافى
مشرف
مشرف


احترام قوانين المنتدى احترام قوانين المنتدى : 100 %

الأوســــــمـــــــــــــــــة : الكاتب المميز

رسالة sms :
النص المرافق


عدد المساهمات : 74

نقاط : 170

السٌّمعَة : 8

تاريخ التسجيل : 09/04/2012

مصري

الابراج : العذراء

الأبراج الصينية : النمر

العمل/الترفيه : إنني أكتب لأكون وأكون لأكتب، لأن بياض الأوراق يخيفني ويتحداني, وهو يذكّرني بالشيب وبالثلج وبالأكفان

المزاج : ثورجى

نوع المتصفح : جوجل كروم


مُساهمةموضوع: "أضعف خلقه " .. بقلم الكاتبة /عواطف حافظ    الأربعاء يونيو 27, 2012 4:13 pm




















"أضعف خلقه " .. بقلم
الكاتبة /عواطف حافظ









كان يا ماكان ؛ يا سادة يا كرام ؛ ولا يكون الكلام ؛ قبل ذكر
النبى عليه الصلاة والسلام ..



كان فيه زمان زمان فى دنيا الحواديت حمار ودودة وكلب صيد ؛
الحمار كان غلبان غلبان وطول الوقت شغَال وعلى طول تعبان ؛ يصحى الصُبح يروح الغيط
شايل على ضهره أحمال ؛ وبعد الضهر ف عز الحر يرجع شايل حِمل جبال .



والكلب كمان مهدود ؛ كان بيروح مع صاحبه بعيد ؛ أصل صاحبه غاوى
سفارى ؛ وعنده هواية الصيد ؛ مرة يروح صحرا ؛ ومرة يروح غابة ؛ ويخوف مرة تعالب ؛ ومرة يجرى ورا ديابة .. كل اللى عايزة اقوله
ان الحمار وكلب الصيد كانوا غلابة ؛ على طول شغالين ولا عمرهم اشتكوا ولا مرة
قالوا حاجة .



وف يوم من الأيام
الحمار والكلب اتقابلوا ؛ ورغم ان الحمار معروف عنه الصبر إلا إنه قعد
يفضفض للكلب ؛ ويقوله إن حياته كلها غُلب ف غُلب ؛ لكن وهو بيحكى لقى ورقة شجر
جنبه بتتحرك ؛ بصلها واستغرب ؛ راح الكلب بسرعة هبشها ؛ لقوا تحتيها دودة قاعدة تاكل ولا على بالها
..



الحمار بصلها بغل وحسرة وقالها .. انتى قاعدة مرتاحة ومستنية
لما الهوا يحدف لك أكلك لحد رجليكى ؟؟ واحنا طلعان عنينا ويا ريت فى حد بيشكرنا او
حتى يحس بينا !!



الدودة بصتلهم باستغراب وقالتلهم .. مساكين دماغكوا على قدكوا
.. مساكين وانتوا شايفين ان مفيش حد تعبان قدكوا .. كل مخلوقات ربنا تعبانة ؛ ده احنا اتخلقنا عشان نشتغل .



الكلب رد وقالها .. وانتى ياحلوة يا صغرة شقيانة ف إيه ؛ ايه
اللى تاعبك .. قولي لنا يا اختى ايه !!



الدودة ردت عليه وقالتله .. هاعمل انى مش واخدة بالى من تريقتك
.. بس انا ساكنة الأرض دى من ساعة ما اتخلقت .. انا اللى مسئولة عن تهويتها ؛ من
غيرى مفيش محاصيل هتعيش ؛ انا اللى بهوى الأرض ؛ وبافتح ممرات علشان تصريف المية
الزيادة من التربة ؛ وانا باتغذى على ورق الشجر اللى واقع على الأرض وارجع اخرجة
تانى فى صورة مواد غذائية غنية تستفيد بيها التربة وبكدة ما تحتاجش لا لأسمدة ولا
كيماويات وعلى رأى المثل " يوضع سره فى أضعف خلقة " .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ميمو
 
 


احترام قوانين المنتدى احترام قوانين المنتدى : 100 %

الأوســــــمـــــــــــــــــة : وسام الابداع

رسالة sms :
فلســــــــــــــــطين عربيه حــــــــــــــــــره


عدد المساهمات : 1492

نقاط : 3126

السٌّمعَة : 74

تاريخ التسجيل : 18/11/2011

فلسطينية

الابراج : الجوزاء

الأبراج الصينية : الثور

العمل/الترفيه : رئيس قسم اشعة

الموقع : مستشفى الهلال الاماراتى/غزة

المزاج : دايما الحمد لله

تعاليق : يسخر من الجروح كل من لا يعرف الألم

نوع المتصفح : الفايرفوكس


مُساهمةموضوع: رد: "أضعف خلقه " .. بقلم الكاتبة /عواطف حافظ    الثلاثاء يوليو 03, 2012 10:30 pm

دائما متميز في الانتقاء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ادارة المنتدى الثقافى
مشرف
مشرف


احترام قوانين المنتدى احترام قوانين المنتدى : 100 %

الأوســــــمـــــــــــــــــة : الكاتب المميز

رسالة sms :
النص المرافق


عدد المساهمات : 74

نقاط : 170

السٌّمعَة : 8

تاريخ التسجيل : 09/04/2012

مصري

الابراج : العذراء

الأبراج الصينية : النمر

العمل/الترفيه : إنني أكتب لأكون وأكون لأكتب، لأن بياض الأوراق يخيفني ويتحداني, وهو يذكّرني بالشيب وبالثلج وبالأكفان

المزاج : ثورجى

نوع المتصفح : جوجل كروم


مُساهمةموضوع: رد: "أضعف خلقه " .. بقلم الكاتبة /عواطف حافظ    الخميس يوليو 12, 2012 11:49 pm

ودائماً ما تضيفين بهاءاً أينما حللتى
دمتى جالبةً للسعادة والبهاء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عواطف حافظ
مرشحة للاشـراف
مرشحة للاشـراف


احترام قوانين المنتدى احترام قوانين المنتدى : 100 %

الأوســــــمـــــــــــــــــة : شاعر متميز

رسالة sms :
النص المرافق


عدد المساهمات : 217

نقاط : 392

السٌّمعَة : 37

تاريخ التسجيل : 04/09/2011

مصرية

الابراج : العذراء

الأبراج الصينية : الفأر

تعاليق : متزوجة ولى بنتان همس 15 سنة وهلا 13 سنة

نوع المتصفح : جوجل كروم


مُساهمةموضوع: رد: "أضعف خلقه " .. بقلم الكاتبة /عواطف حافظ    الجمعة يوليو 13, 2012 10:23 am

الرائعة ميمو ..
كان الثناء على الإدارة فأصابنى بفيضه
اشكر لك رقتك

عواطف







قال ..
سيرحلُ عنى
ومضى ..
لكنه قبل الرحيلٌ لم يخبرنى
كيف سيرحلُ عن دمى !!




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
"أضعف خلقه " .. بقلم الكاتبة /عواطف حافظ
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
قلب الحياة :: عـالـم الـحـيــاة الثـــقــافى ألادبــــى :: ادب الأطفال :: حكايات جدتى-
انتقل الى:  
أختر لغة المنتدى من هنا

قلب الحياة

↑ Grab this Headline Animator

الساعة الأن بتوقيت (مصر)
جميع الحقوق محفوظة لـقلب الحياة
 Powered by Aseer Al Domoo3 ®qalapalhaya.ahlamountada.com
حقوق الطبع والنشر©2011 - 2010